書記行為からみる在村医の読書と医学学習

書記行為からみる在村医の読書と医学学習

書記行為からみる在村医の読書と医学学習

古畑 侑亮

 1990年代半ば以降、日本史研究においては書籍を史料とした研究潮流が隆盛した。それまで見向きもされなかった書籍にスポットが当てられ、作者から読者へ、都市から地域へと研究の視角が拡大していったのである。さらに近年では、読む・書くといったリテラシーに関わる身体行為や、それを可能とした書籍環境に関する研究が盛んになっている。
 本報告では、読者研究の動向を概観した上で、地域の中間層による読書の一例として幕末・明治を生きた関東の在村医を取り上げる。医学塾の門人たちにとって、有益な書籍を選び「写す」行為も医学修行の一環であった。家文書のなかには、彼らが遺した写本や読書記録が遺されている。それらを抜書に注目して読み解くことで、どのような書籍が読まれ、如何に活用されたのかが浮かび上がってくるだろう。
 以て、書記行為の観点から読者研究を考える素材を提供したい。

Reading and Medical Learning of Rural Physicians Viewed through Acts of Writing

Yusuke Furuhata

 Since the mid-1990s, a new trend has flourished in Japanese historical studies that treats books as historical sources. Attention came to be directed toward books that had previously been totally neglected, and the perspective of research broadened--from author to reader, from the urban center to the regional periphery. In more recent years, increasing attention has been paid to the bodily practices of literacy such as reading and writing, and to the book environments that made such practices possible.
 In this presentation, I will first survey the trajectory of reader studies and then focus on an example of reading practices by members of the rural middle strata: physicians in the Kanto region who lived through the late Edo and Meiji periods. For disciples of medical academies, the act of selecting useful books and "copying" them was itself part of medical training. Within family archives, we find manuscripts and reading records left behind by these physicians. By focusing on their excerpts, we can clarify what kinds of books they read and how those books were utilized.
 In so doing, I hope to provide material for considering reader studies from the perspective of acts of writing.

<< 2025年 第36回獨協インターナショナル・フォーラム