日本中世の識字状況と鎌倉仏教

日本中世の識字状況と鎌倉仏教

日本中世の識字状況と鎌倉仏教

大戸 安弘

変動の激しい中世社会を生き抜くために多様な学びの場を求めた人々に対して、鎌倉仏教が果たした役割と意味との一端について、識字という側面から考察したい。
 ここで主として注目するのは、一遍の後継者として、13世紀後期に時衆教団の組織化に尽力した真教、ほぼ同時代に、地方武士・都市商人などに法華経信仰を説いた日蓮、15世紀後期に浄土真宗隆盛への道筋を開いた蓮如の三者の活動である。信の確立の前提としての知の形成という一面を、仏教は持つことから、識字力の有無はそのあり方を左右したが、彼らはこの点をとりわけ意識し、書面を用いた通信教育に尽力したといえる。その具体相の提示を通して、上記課題に迫ることとしたい。

Literacy in Medieval Japan and Kamakura Buddhism

Ohto Yasuhiro

 This presentation seeks to examine, from the perspective of literacy, one aspect of the role and significance that Kamakura Buddhism played for people who sought diverse sites of learning in order to survive the turbulence of medieval society.
 The primary focus will be on the activities of three figures: Shinkyō(真教), who as a successor to Ippen(一遍) devoted himself to the organization of the Ji-shū(時衆) community in the late thirteenth century; Nichiren(日蓮), who around the same time preached faith in the Lotus Sutra to provincial warriors and urban merchants; and Rennyo(蓮如), who in the late fifteenth century paved the way for the flourishing of the Jōdo Shinshū(浄土真宗). Since Buddhism contained an aspect of "knowledge(知)" formation as a prerequisite for the establishment of "faith(信)," the presence or absence of literacy significantly shaped its practice. These leaders were especially conscious of this point and made particular efforts to employ written documents as a form of distance education.
 By presenting the concrete forms of these practices, this paper aims to address the above issue.

<< 2025年 第36回獨協インターナショナル・フォーラム>