教員研究業績最終更新日:2022年5月19日

氏名 クロフォード マイケル
所属 外国語学部ドイツ語学科
職名 教授

研究業績

⟺ スクロールできます
種別 著書・論文等の名称 単著
共著
分担執筆
発行年月 発表誌名称・発行元 共著者・編者 頁数
著書 Using online dictation exercises for improving comprehension of English reduced forms 共著 2009年11月 『Internet-based language learning: Pedagogies and technologies』 J-B Son 共著 pp.75-92
著書 Regional universities in the global marketplace: The case of HUE 共著 2009年3月 『Education across borders: Politics, policy, and legislative action』 (Springer) Malcolm H. Field 共著 pp.199-213
論文 Smartpens as an aid for lecture notetaking 単著 2021年1月 『The Language Teacher』、第45巻1-2号 pp.11-14
論文 Measuring the importance of information in student notes: An initial venture 共著 2020年1月 『Journal of English for Academic Purposes』第43巻 J. Siegel, N. Ducker, N. Madarbakus-Ring, A. Lawson 共著 Article 100811
論文 A Preliminary study on collaboration in lecture notetaking 単著 2020年1月 『The Language Teacher』、第44巻1号 pp.10-15
論文 Student perceptions of formative assessment tasks in academic listening classes 単著 2019年9月 『PanSIG Journal 2018』 pp.55-62
論文 Perspectives on note-taking in EFL listening 共著 2016年8月 『JALT2015 Postconference Publication』 N. Ducker, S. Kojima, L. MacGregor, J. Siegel 共著 pp.277-284
論文 Lecture notetaking: Questions and answers 単著 2016年3月 『The Language Teacher』、第40巻2号 pp.9-12
論文 A study on note-taking in EFL listening instruction 単著 2015年9月 『JALT2014 Conference Proceedings』 pp.416-424
論文 Tips for making in-class oral presentations successful 単著 2015年3月 『獨協大学「外国語教育研究所紀要』第3号 pp.65-70
論文 Learning about German-speaking countries in English: Implementation of two content-based courses at Dokkyo University 共著 2013年3月 『獨協大学「外国語教育研究所紀要』創刊号 Mari Tsujita 共著 pp.3-23
論文 German Studies in English I and II: Course development and implementation 共著 2013年3月 『獨協大学「ドイツ語研究」』第66号 Mari Tsujita 共著 pp.71-99
論文 Reduced forms in spoken academic discourse: A corpus-based study 単著 2012年6月 『函館英文学』、第51号  pp.1-21
論文 Coverage and instruction of reduced forms in EFL course books 共著 2011年7月 『The Language Teacher』、第35巻4号 上山恭男 共著 pp.55-61
論文 Word recognition exercises in L2 reading instruction: A study on their effectiveness 単著 2011年6月 『函館英文学』、第50号  pp.101-118
論文 シャドーイングが与えるリスニング力向上の効果 共著 2009年3月 『函館英文学』、第48号  宮田智文 共著 pp.89-102
論文 Fostering autonomy in a high school English class: A preliminary report 共著 2008年8月 『北海道教育大学紀要(教育科学編)』、第59巻1号 佐藤奈々恵 共著 pp.151-162
論文 English specific and generic you: Compared with the Japanese second person pronouns 共著 2008年3月 『人文論究』、第77号 上山恭男 共著 pp.17-36
論文 Increasing reading rate with timed reading 単著 2008年2月 『The Language Teacher』、第32巻2号 pp.3-
7
論文 Using CBI in pre-service teacher training: A course description of "Materials in ELT" 単著 2007年10月 『Explorations in Teacher Education』、第15巻3号  pp.3-
10
論文 Dialects of English: An overview of attitudes around the world 単著 2007年3月 『人文論究』、第76号 pp.143-
154
論文 A study on teaching reductions perceptually 単著 2006年8月 『JALT2005 Conference Proceedings』 pp.434-
443
論文 Adding variety to word recognition exercises 単著 2005年4月 『English Teaching Forum』、第43巻2号 pp.36-
41
論文 A corpus-based analysis of the personal pronoun you, with a focus on non-second person uses 共著 2005年3月 『JACET Bulletin』、第40号 上山恭男 共著 pp.77-
88
論文 Bottom-up skills and L2 listening pedagogy: A study on the teaching of reduced forms in English 単著 2005年3月 『函館英文学』、第44号  pp.23-
40
論文 Trivia as a bridge to content in CBI classes 単著 2004年4月 『The Language Teacher』、第28巻4号 pp.13-
16
論文 博物館を媒介とする国際理解教育支援の試行 共著 2004年3月 『北海道生涯学習研究』、第4号
(北海道教育大学生涯学習教育研究センター)
根本直樹 共著 pp.54-57
論文 You vs. あなた-異文化理解を見据えた文法教育 共著 2004年3月 『函館英文学』、第43号 上山恭男 共著 pp.1-
20
論文 An analysis of compositions written by Japanese students, with implications for contrastive rhetoric 単著 2003年3月 『人文論究』、第72号 pp.57-74
論文 Developmental stages in L2 acquisition: A longitudinal case study 単著 2003年3月 『函館英文学』、第42号 pp.59-70
論文 Oldies but goodies: A new look at "old" techniques 単著 2003年1月 『KOTESOL Proceedings 2001. The learning environment: the classroom and beyond』 pp.47-55
論文 Teaching conversation with trivia 単著 2002年4月 『English Teaching Forum』、第40巻2号 pp.20-26
論文 Making language meaningful: A content-based approach for teaching general English courses 単著 2001年9月 『北海道教育大学紀要(人文科学・社会科学編)』、第52巻1号 pp.53-63
論文 Developing listening subskills with trivia 共著 2001年5月 『The Language Teacher』 、第25巻5号 Tim Powell 共著 pp.10-
13
論文 The English tense system: A comparison of two explanatory approaches 単著 2001年3月 『函館英文学』、第40号 pp.71-
81
論文 In-class experiments for promoting language awareness 単著 2000年12月 『Japan Association for Language Teaching, Hokkaido Chapter, 2000 Proceedings』
(全国語学教育学会北海道支部)
pp.12-
17
論文 Applications of the Internet for English language teachers 単著 2000年3月 『教育情報科学』、第28号 pp.15-
28
論文 English tenses in context: A pilot study of Japanese university students with suggestions for teaching 単著 2000年3月 『函館英文学』、第39号 pp.69-
79
論文 English as an international language: A survey of attitudes and opinions 単著 1996年11月 Ohio University Working Papers in Linguistics and Language Teaching、第15号
(Ohio University, Department of
Linguistics)
pp.123-
132
書評 Teachers' narrative inquiry as professional development 単著 2004年5月 『JALT Journal』、第26巻1号 pp.107-109
書評 Longman grammar of spoken and written English 単著 2001年1月 『The Language Teacher』、第25巻1号 40頁
書評 Hit parade listening 単著 2000年8月 『On-CUE』、第8巻2号 pp.31-32
書評 Cambridge international dictionary of phrasal verbs 単著 2000年5月 『The Language Teacher』、第24巻5号 35頁
書評 Speaking solutions: Interaction, presentation, and pronunciation skills 単著 1997年4月 『TESOL Quarterly』、第31巻1号 pp.192-193
実践報告 Implementing Online Tests with Google Forms in a Large-Scale Coordinated Listening Course 共著 2022年3月 『獨協大学外国語教育研究所紀要』2021年第10号 WATANABE Kazuhiro,WAKABAYASHI Reina,BHATTA Baikuntha,RACINE John 共同発表 pp.97-111
口頭発表 Notetaking materials: Commercial and Authentic 共同発表 2019年11月 JALT 2019 J. Broadbridge, J. Siegel, Y. Kusumoto, A. Lawson 共同発表
口頭発表 Reevaluating how we teach notetaking. 共同発表 2019年6月 The Fifth Annual Conference on Global Higher Education J. Hayford, A. Lawson 共同発表
口頭発表 Integrating aspects of active learning in CLIL: A Report on "German Studies in English" 単著 2018年 7月 JACET Kanto 2018
口頭発表 Student views on formative assessment in listening 単著 2018年5月 JALT PanSIG 2018
口頭発表 Reduced forms and the new TOEIC® 単著 2017年11月 JALT 2017
口頭発表 An overview and analysis of online textbook-based vocabulary exercises 単著 2017年10月 JALT Hokkaido 2017
口頭発表 Perspectives on note-taking in EFL listening 共同発表 2015年11月 JALT 2015 N. Ducker, S. Kojima, L. MacGregor, J. Siegel 共同発表
口頭発表 Publisher created learning management systems for ESL/EFL: Overview and evaluation 単著 2015年11月 GloCALL 2015
口頭発表 Note taking in L2 listening instruction: Theory and practice 単著 2014年12月 JALT Ibaraki
口頭発表 A study on note-taking in EFL listening instruction 単著 2014年11月 JALT 2014
口頭発表 What to look for in an academic listening textbook 単著 2014年9月 JALT Hokkaido 2014
口頭発表 Educational and administrative benefits of using a Learning Management System in a large EFL program in Japan 単著 2013年11月 GLoCALL 2013
口頭発表 Notetaking in EFL listening: research and practice 単著 2013年10月 JALT 2013
口頭発表 Research on reduced forms instruction 単著 2013年3月 獨協大学外国語教育研究所研究例会
口頭発表 Reduced forms in speech: Does formality matter? 単著 2011年11月 JALT 2011
口頭発表 Connecting with reality through connected speech 単著 2011年9月 JALT Hokkaido 2011
口頭発表 米口語における弱形の頻度について 単著 2011年6月 凾館英語英文学会研究発表会
口頭発表 How common are reduced forms? A preliminary study 単著 2007年11月 JALT 2007
口頭発表 English education at elementary schools in Japan: Problems and solutions, with a focus on development of language awareness 共同発表 2006年10月 The 1st Pacific-Rim Conference on Education 萬谷隆一 共同発表
口頭発表 Pedagogic tasks for university EFL classes: Design, implementation, and evaluation 単著 2006年9月 JALT Hokkaido 2006
口頭発表 Using authentic materials in JTE teacher training programs 単著 2006年5月 JALT 2006 Pan-SIG Conference
口頭発表 A study on teaching reductions perceptually 単著 2005年10月 JALT 2005
口頭発表 英語教育における作文指導 単著 2003年7月 函館人文学会平成15年度年次研究発表会
口頭発表 Oldies but goodies: A new look at "old" techniques 単著 2001年10月 Korea TESOL 2001
口頭発表 Using trivia content to teach listening subskills 共同発表 2000年11月 JALT 2000 Tim Powell 共同発表
口頭発表 Fun experiments to promote language awareness 単著 2000年6月 JALT Hokkaido 2000
口頭発表 Group mentoring of IEP TAs: A pragmatic synergetic model 共同発表 1996年3月 TESOL 1996 John Bagnole, Barbara Auris, Chris Sauer 共同発表
その他 Research on reduced forms instruction 単著 2013年7月 『獨協大学外国語教育研究所 2012年度事業報告書』 pp.94-102
その他 Websites for testing and increasing reading speed 単著 2004年8月 『On-CUE』、第12巻2号 pp.35-37
その他 World records: Fun with the four skills 単著 2001年4月 『The Language Teacher』、第25巻4号 pp.31-32
その他 Developing automatization with in-class surveys 単著 2000年12月 『TESOL Journal』、第9巻4号 34頁
その他 Teaching linguistics in English: A preliminary report on utilizing content-based instruction (CBI) for English teacher trainees 単著 2000年3月 『FDが目指す教育実践』、北海道教育大学函館校 278頁
その他 Reviewing with UNO 単著 2000年1月 『The Language Teacher』、第24巻1号 pp.36-37
その他 A pairwork warm-up activity 単著 1999年8月 『On-CUE』、第7巻2号 pp.15-17
その他 Lesson plan: Alphabet speeches 単著 2013年秋 『OnTask』第3巻2号 pp.29-31
科研 『米語口語表現における弱形の頻度調査研究』 科学研究費補助金(基盤研究(C)) 2009年ー2011年 研究代表者
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