![]()  | 
    
| 科目一覧へ戻る/Return to the Course List | 2025/09/09 現在/As of 2025/09/09 | 
| 
                  開講科目名 /Course  | 
                英語教育特殊研究(専門講読)/SPECIAL TOPICS ON ENGLISH LANGUAGE TEACHING: DIRECTED READINGS | 
|---|---|
| 
                  ナンバリングコード /Numbering Code  | 
                    41-2042 | 
| 
                  開講所属 /Course Offered by  | 
                国際教養学部言語文化学科/INTERNATIONAL LIBERAL ARTS INTERDISCIPLINARY STUDIES | 
| 
                  ターム・学期 /Term・Semester  | 
                2025年度/2025 Academic Year 春学期/SPRING SEMESTER | 
| 
                  曜限 /Day, Period  | 
                水3/Wed 3 | 
| 
                  開講区分 /semester offered  | 
                春学期/Spring | 
| 
                  単位数 /Credits  | 
                2.0 | 
| 
                  学年 /Year  | 
                2,3,4 | 
| 
                  主担当教員 /Main Instructor  | 
                齋藤 雪絵 | 
| 
                  遠隔授業科目 /Online Course  | 
                - | 
| 
                    教員名 /Instructor  | 
                  
                    教員所属名 /Affiliation  | 
            
|---|---|
| 齋藤 雪絵 | 言語文化学科/INTERDISCIPLINARY STUDIES | 
| 
授業の目的・内容                         /Course Objectives  | 
                      
この授業では、外国語学習に最適な年齢はあるのか、バイリンガルの定義とは何か、といった第二言語習得(SLA)において頻繁に議論されているトピックについて、英語で書かれた専門書を読み進めることで、読解力を磨き、専門分野の知識を深めることを目的とする。受講者は、自己の外国語学習経験、または教授経験と関連づけながら、各テーマに関する研究結果を理解、考察することが求められる。教職課程履修の有無は問わないが、外国語学習、外国語教育への深い関心と、指定された分量の英文をあきらめずに理解しようとする意欲的な態度が必須である。 | 
                    ||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 
授業の形式・方法と履修上の注意                         /Teaching method and Attention the course  | 
                      
使用ツール:manaba 授業形態:原則、本授業は対面で実施する。 授業の流れ(授業開始後に調整の可能性あり): - 各テーマについて指定された教科書の範囲を読む。[事前」 - 各テーマの研究結果について、受講者がまとめた発表を聞き、内容理解を深める。[授業] - 内容に関するテーマに答え、リアクションペーパーとして提出する。[事後] 専門書を英語で読み、ディスカッションや発表を行うため、意欲的に授業に参加することが求められる。  | 
                    ||||||||||
| 
事前・事後学修の内容                         /Before After Study  | 
                      
事前:各週のテーマごとに、該当する教科書の範囲を読むこと。また学期に2回程度、割り当てられた教科書の範囲をパワーポイントにまとめ、授業前までに提出すること。 事後:テーマごとに設定される質問に答え、リアクションペーパーとして提出すること。  | 
                    ||||||||||
| 
テキスト1                         /Textbooks1  | 
                      
                      
  | 
                    ||||||||||
| 
テキスト2                         /Textbooks2  | 
                      
                      
  | 
                    ||||||||||
| 
テキスト3                         /Textbooks3  | 
                      
                      
  | 
                    ||||||||||
| 
参考文献等1                         /References1  | 
                      
                      
  | 
                    ||||||||||
| 
参考文献等2                         /References2  | 
                      
                      
  | 
                    ||||||||||
| 
参考文献等3                         /References3  | 
                      
                      
  | 
                    ||||||||||
| 
評価方法                         /Evaluation  | 
                      
(1)授業への参加・毎回の課題への取り組み (50%)  (2)指定された教科書の該当箇所の発表 (20%) (3)期末レポート(30%)  | 
                    ||||||||||
| 
関連科目                         /Related Subjects  | 
                      |||||||||||
| 
備考                         /Notes  | 
                      |||||||||||
| 
到達目標                   /Learning Goal  | 
                「言語教育研究科目群」の他科目では触れることが難しい分野や領域にわたって英語教育を研究分析し、見解を提示できるようにする。 | ||||||||||
| 
                  DPとの関連 /Relation to DP  | 
              【19カリ】---------- ○:幅広い教養 ○:専門知識・技能 △:問題解決力 △:情報分析力 △:情報発信力 △:協働性 △:主体性 ○:倫理観 【24カリ】---------- △:幅広い教養 △:専門知識・技能 ○:問題解決力 ○:情報分析力 ○:情報発信力 ○:協働性 ○:主体性 ○:倫理観  | 
            
| 回 /Time  | 
          授業計画(主題の設定) /Class schedule  | 
          授業の内容 /Contents of class  | 
          事前・事後学修の内容 /Before After Study  | 
              
|---|---|---|---|
| 1 | ガイダンス | 使用テキストの特徴、授業の進め方、SLA実証研究について基本的な説明を行う。 | Write a reflection form  Read Myth 1 (Language learning & age)  | 
              
| 2 | Myth 1: Language Learning and Age | Can children learn languages more quickly and easily than adults? | Write a reflection form  Read Myth 1 (The Critical Period Hypothesis)  | 
              
| 3 | Myth 1: The Critical Period Hypothesis | Are children better learners than adults? | Write a reflection from  Read Myth 2 (Bilingualism)  | 
              
| 4 | Myth 2: Bilingualism | Does a bilingual speak two languages perfectly? | Write a reflection from  Read Myth 3 (input)  | 
              
| 5 | Myth 3: Input | What do we mean by simplified input? | Write a reflection from  Read Myth 3 (interaction & output)  | 
              
| 6 | Myth 3: Interaction and Output | Can we acquire a language by listening or reading? | Write a reflection from  Read Myth 4 (the role of attention)  | 
              
| 7 | Myth 4: Attention and Noticing | What are some techniques to draw learners' attention to forms? | Write a reflection from  Read Myth 4 (noticing in the classroom)  | 
              
| 8 | Myth 4: Attention and Noticing in the Classroom | How can we apply the research results on attention and noticing to the classroom? | Write a reflection from  Read Myth 5 (explicit vs. implicit learning)  | 
              
| 9 | Myth 5: Explicit and Implicit Learning | How much do language learners benefit from explicit and implicit instruction? | Write a reflection from  Read Myth 6 (types of orcal correction)  | 
              
| 10 | Myth 6: Oral correction | How much do language learners benefit from oral correction? | Write a reflection from  Read Myth 6 (written grammar correction)  | 
              
| 11 | Myth 6: Written grammar correction | How can we apply the research results on correction to the classroom? | Write a reflection from  Read Myth 7 (individual differences)  | 
              
| 12 | Myth 7: Individual Differences | How do individual differences (e.g., motivation, personality, emotions) impact L2 learning? | Write a reflection from  Write a final report  | 
              
| 13 | Review of the myths | Reviewing the myths and what the research says | Write the final report | 
| 14 | Sharing final reports in groups | Making final presentations on the final project | Revise the final report |