シラバス参照/View Syllabus

授業情報/Class Information

科目一覧へ戻る/Return to the Course List 2021/09/16 現在/As of 2021/09/16

基本情報/Basic Information

開講科目名
/Course
英語Ⅱ(W)/ENGLISH II(W)
開講所属
/Course Offered by
国際教養学部言語文化学科/INTERNATIONAL LIBERAL ARTS INTERDISCIPLINARY STUDIES
ターム・学期
/Term・Semester
2021年度/2021 Academic Year  秋学期/FALL SEMESTER
曜限
/Day, Period
水2/Wed 2
開講区分
/semester offered
秋学期/Fall
単位数
/Credits
1.0
学年
/Year
1,2,3,4
主担当教員
/Main Instructor
齋藤 雪絵

担当教員情報/Instructor Information

教員名
/Instructor
教員所属名
/Affiliation
齋藤 雪絵 言語文化学科/INTERDISCIPLINARY STUDIES
授業の目的・内容
/Course Objectives
「英語 I (W)」に示した内容と目標を継承し,さらに発展的な学習を行う.パラグラフ内の論理構成の技術をもとに,記述・意見表示・比較対象・原因-結果などの内容構成法におけるレポートやリサーチペーパー作成のための基礎練習を行う.このためにブレーンストーミングやアウトラインプロセシングなどの新しい技法を学ぶ.このほか随時正書法上の重要事項を学習する.また,アカデミックライティング学習の一環としてオンライン作文支援ツールであるCriterionを利用する.Provides opportunities to develop fundamental understanding and use of paragraph writing. Students are expected to apply principles of paragraph writing to various topics such as defining, classifying, ordering, comparing, contrasting, and stating causal relations. Activities include individualised writing derived from the student’s knowledge, interest, and experience. Orthographical skills are also taught. Students use an online essay writing assist service Criterion to confirm the procedure of academic writing.
授業の形式・方法と履修上の注意
/Teaching method and Attention the course
本授業では(1)オンライン(Zoom含む)および対面で行う、(2) manaba を教材提示・課題回収・評言返送に用いる、(3) グループ学習等により学生同士の意見交換の機会を設ける、(4) 教員は授業に先立ち必要な教材を提供する。
This class will be conducted both online (including use of Zoom) and face-to-face.
In this class we ...
(1) use manaba (LMS) for presenting learning materials, collecting assignments, and giving feedback, (3) provide opportunities of exchanging opinions among students by introducing group work and peer reviews of oral/written products, and (4) distribute learning materials in advance in combination with real-time classes.

授業の主要な使用言語は英語とする.また,作文課題は原則として電子書類で提出するものとする.受講者はポートフォリオを作成することが求められる.The class is taught/participated in English as a major means of communication.  The students are expected to type written assignments.  Students must keep a portfolio for reflective learning.
詳細スケジュールは初回授業の2日前までにmanabaで提示します.必ず初回授業日前にmanabaを確認してください.A detailed schedule will be announced two days before the first class on manaba. Make sure to check manaba before the first class.
事前・事後学修の内容
/Before After Study
各回とも十分な予習・復習を必要とする.また,課題は必ず期限までに提出しなければならない.Requires sufficient review and preview of each class. Assignments must be submitted before the deadline.
テキスト1
/Textbooks1
書籍名
/Title
Basic Steps to Academic Writing
著者
/Author name
Matthew A. Taylor & David E. Kluge
出版社
/Publisher
Cengage
ISBN
/ISBN
978-4863122093
その他(任意)
/other
テキスト2
/Textbooks2
書籍名
/Title
著者
/Author name
出版社
/Publisher
ISBN
/ISBN
その他(任意)
/other
テキスト3
/Textbooks3
書籍名
/Title
著者
/Author name
出版社
/Publisher
ISBN
/ISBN
その他(任意)
/other
参考文献等1
/References1
書籍名/サイト名
/Title
著者
/Author name
出版社/URL
/Publisher
ISBN
/ISBN
その他(任意)
/other
参考文献等2
/References2
書籍名/サイト名
/Title
著者
/Author name
出版社/URL
/Publisher
ISBN
/ISBN
その他(任意)
/other
参考文献等3
/References3
書籍名/サイト名
/Title
著者
/Author name
出版社/URL
/Publisher
ISBN
/ISBN
その他(任意)
/other
評価方法
/Evaluation
テーマ毎の課題作文による到達目標の達成度 (25% x3),授業参加態度 (15%),ポートフォリオ (10%).
25% Unit 10 Writing Task 1 (including assignments building up to the final product)
25% Unit 11 Writing Task 2 (including assignments building up to the final product)
25% Unit 12 Writing Task 3 (including assignments building up to the final product)
15% Participation and other assignments
10% Reflection of the semester (cf. Portfolio from Student Handbook. pp.15-16), ie., Writing Reflection (Section 4)
関連科目
/Related Subjects
英語上級 Advanced English

備考追加
授業計画と授業の内容は厳密に対応するものではない.There is no strict correxpondence between the course schedule and contents.
備考
/Notes
参考文献・資料は各クラスにおいて必要に応じ教員が指示/提供する.Reference materials will be announced/provided by individual teacher.
授業内容の配分は各担当教員が指示する.Individual teacher gives instruction.
到達目標
/Learning Goal
リーディングおよびディスカッション、ライティング、スピーキングといった英語運用能力を総合的に習得し、「英語Ⅰ」より普遍性の高い話題に関して自分の見解をまとめ、アウトプットできるようにする。

/Time
授業計画(主題の設定)
/Class schedule
授業の内容
/Contents of class
事前・事後学修の内容
/Before After Study
1 全般 Introduction 概要:授業の目的・意義,教科書説明,課題説明,ポートフォリオ説明,各種ツール説明 Introduction: aim and process, textbook, assignments, port 事前の教科書購入が求められる.Must buy the textbook in advance.
2 Unit 10: Cause and effect paragraph (1)(イ) 概念導入 Formation of ideas 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
3 Unit 10: Cause and effect paragraph (2)(ロ) アウトライン構成 Composing outline 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
4 Unit 10: Cause and effect paragraph (3)(ハ) 文章作成・編集 Composing and editing draft 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
5 Unit 10: Cause and effect paragraph (4)(ニ) 文章作成・評価 Completing and evaluating text 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
6 Unit 11: Persuasive paragraph (1)(イ) 概念導入 Formation of ideas 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
7 Unit 11: Persuasive paragraph (2)(ロ) アウトライン構成 Composing outline 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
8 Unit 11: Persuasive paragraph (3)(ハ) 文章作成・編集 Composing and editing draft 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
9 Unit 11: Persuasive paragraph (4)(ニ) 文章作成・評価 Completing and evaluating text 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
10 Unit 12: Problem-solving paragraph (1)(イ) 概念導入 Formation of ideas 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
11 Unit 12: Problem-solving paragraph (2)(ロ) アウトライン構成 Composing outline 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
12 Unit 12: Problem-solving paragraph (3)(ハ) 文章作成・編集 Composing and editing draft 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
13 Unit 12: Problem-solving paragraph (4)(ニ) 文章作成・評価 Completing and evaluating text 十分な復習・自己評価を必要とする.Requires thorough review.
14 まとめ Review クラス内評価もしくはポートフォリオ作成 In-class evaluation or portfolio 十分な事後評価を必要とする.Requires sincere reflections.

科目一覧へ戻る/Return to the Course List