シラバス参照/View Syllabus |
科目一覧へ戻る/Return to the Course List | 2020/03/19 現在/As of 2020/03/19 |
開講科目名 /Course |
フランス語学演習/SEMINAR IN FRENCH LINGUISTICS |
---|---|
時間割コード /Course Code |
13981 |
開講所属 /Course Offered by |
大学院/ |
ターム・学期 /Term・Semester |
2020年度/2020 Academic Year 春学期/SPRING SEMESTER |
曜限 /Day, Period |
月4/Mon 4 |
開講区分 /semester offered |
通年/Yearlong |
単位数 /Credits |
4.0 |
主担当教員 /Main Instructor |
木田 剛 |
科目区分 /Course Group |
大学院科目 専攻科目 |
教員名 /Instructor |
教員所属名 /Affiliation |
---|---|
木田 剛 | フランス語学科/FRENCH |
授業の目的・内容 /Course Objectives |
ことばやコミュニケーションを学術的に研究するための基本的な概念や用語を使いながら、実際にデータを分析する実践的な能力を涵養する。本科目は「フランス語学研究(コミュニケーション論)」の演習部分に相当し、扱う内容も対応する。扱える内容は上述科目のシラバスを参照されたい。ここでは語用論を中心にした仮の授業計画を示す。 The purpose is to foster students' pratictical skills to analyze concrete data for a study on language use and communication, in utilizing scientific concets and terms in an appropriate way. This course is to be followed in line with the related course "Studies in French Linguistics". |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
授業の形式・方法と履修上の注意 /Teaching method and Attention the course |
形式はアクティブラーニング、つまり受講生が主体的に取り組むことが望まれる。使用言語は受講生の種類によりフランス語、英語、日本語の中から選ぶ。 This is an interactive class and students are espected to be proactive. Language to be used will be decided by students among French, English, and Japanese. |
||||||||||
事前・事後学修の内容 /Before After Study |
事前には授業計画に沿って自分の研究テーマに関する発表を準備する。事後にはコメントや気付きをまとめて研究を進めておく。 Prepare and analyse data before class. |
||||||||||
テキスト1 /Textbooks1 |
|
||||||||||
テキスト2 /Textbooks2 |
|
||||||||||
テキスト3 /Textbooks3 |
|
||||||||||
参考文献等1 /References1 |
|
||||||||||
参考文献等2 /References2 |
|
||||||||||
参考文献等3 /References3 |
|
||||||||||
評価方法 /Evaluation |
平常点(授業中の積極性、課題への取り組み等)を80%、レポートを20%の配分を目安に評価。 80% for class participation and 20% for written assignment. |
||||||||||
備考 /Notes |
分析するデータは受講者と相談のうえ決定する。 Scientic directions for data analysis will be decided with each participant. |
||||||||||
到達目標 /Learning Goal |
フランス語学文献の読解力及び研究能力を得られるようにする。 |
回 /Time |
授業計画(主題の設定) /Class schedule |
授業の内容 /Contents of class |
事前・事後学修の内容 /Before After Study |
---|---|---|---|
1 | 春学期授業オリエンテーション Semester introduction |
シラバス、予定スケジュール、評価方法、課題 Syllabus, class meeting days, evaluation, assignment |
事前に研究計画を準備、事後はデータ収集 Before class: prepare research project; After: think about data to be collected |
2 | データに関する議論 Discussion about data to collect |
ブレインストーミング Brainstorming |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
3 | データ収集戦略 Strategy for data collection |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
4 | データからコーパスへ From data to corpus |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
5 | コーパス標記法の検討 Transcription methodology |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
6 | コーパスの整理 Corpus arrangement |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
7 | 中間発表 Intermediary presentation |
プレゼン Presentation |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
8 | コーパスの仮分析 Preliminary data analysis |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
9 | 規則性と仮説の提示 Regularities and hypotheses |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
10 | 補足データに関する議論 Discussion about 2nd data collection |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
11 | データの本分析 Data analysis |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
12 | 仮説の検証 Examining hypotheses |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
13 | 最終結果の発表 Presentation of final outcome |
プレゼン Presentation |
Before: prepare presentation, after arrange ideas from discussion |
14 | 学期のまとめ Summary of semester work |
ワークショップ Workshop |
事前は質問を準備、事後はレポートを作成 Before: think of questions; After make report |
15 | 秋学期授業オリエンテーション Semester introduction |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
16 | データに関する議論 Discussion about data to collect |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
17 | データ収集戦略 Strategy for data collection |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
18 | データからコーパスへ From data to corpus |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
19 | コーパス標記法の検討 Transcription methodology |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
20 | コーパスの整理 Corpus arrangement |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
21 | 中間発表 Intermediary presentation |
プレゼン Presentation |
Before: prepare presentation, after arrange ideas from discussion |
22 | コーパスの仮分析 Preliminary data analysis |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
23 | 規則性と仮説の提示 Regularities and hypotheses |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
24 | 補足データに関する議論 Discussion about 2nd data collection |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
25 | データの本分析 Data analysis |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
26 | 仮説の検証 Examining hypotheses |
ワークショップ Workshop |
事前は授業内容について考察、事後は授業の論点を整理。 Before: think of class content; After, arrange points of discussion |
27 | 最終結果の発表 Presentation of final outcome |
プレゼン Presentation |
Before: prepare presentation, After arrange ideas from discussion |
28 | 全体のまとめ Summary of year work |
ワークショップ Workshop |
事前は質問を準備、事後はレポートを作成 Before: think of questions; After make report |