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科目一覧へ戻る/Return to the Course List | 2020/03/19 現在/As of 2020/03/19 |
開講科目名 /Course |
知的財産権法演習/SEMINAR ON INTELLECTUAL PROPERTY |
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時間割コード /Course Code |
12310 |
開講所属 /Course Offered by |
大学院/ |
ターム・学期 /Term・Semester |
2020年度/2020 Academic Year 春学期/SPRING SEMESTER |
曜限 /Day, Period |
月1/Mon 1 |
開講区分 /semester offered |
通年/Yearlong |
単位数 /Credits |
4.0 |
主担当教員 /Main Instructor |
張 睿暎/CHANG Ye Young |
科目区分 /Course Group |
大学院科目 演習科目 |
教員名 /Instructor |
教員所属名 /Affiliation |
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張 睿暎/CHANG Ye Young | 法律学科/LAW |
授業の目的・内容 /Course Objectives |
知的財産権法の基礎理論に関する英語文献を輪読する。Peter S. Menell, Mark A. Lemley, Robert P. MergesのIntellectual Property In The New Technological Age 2018: Vol. II : Copyrights, Trademarks, and State IP Protections (Clause 8 Publishing, 2018)を取り上げ、特に著作権と商標に焦点を当てて全員で講読する。受講は発表を担当してもらうことを予定している)。そのうえで日本法における著作権および商標の法理論と比較しつつ、教員と受講者または受講者同士で質疑応答を行い、理解を深める。 | ||||||||||
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授業の形式・方法と履修上の注意 /Teaching method and Attention the course |
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事前・事後学修の内容 /Before After Study |
事前学修として、テキストを精読し、関連文献を参考して報告準備をすることが求められる。対面授業においるディスカッションにおいて教員から指摘を受けた疑問や課題を、事後学修で解決するが求められる。 | ||||||||||
テキスト1 /Textbooks1 |
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テキスト2 /Textbooks2 |
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テキスト3 /Textbooks3 |
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参考文献等1 /References1 |
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参考文献等2 /References2 |
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参考文献等3 /References3 |
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評価方法 /Evaluation |
文献の理解および報告70%、授業への貢献度30%に基づいて評価する。 | ||||||||||
備考 /Notes |
テキスト・参考文献:Peter S. Menell et al. Intellectual Property in the New Technological Age 2018: Vol. II : Copyrights, Trademarks, and State IP Protections (Clause 8 Publishing, 2018) | ||||||||||
到達目標 /Learning Goal |
知的財産権法の分野における特定の研究課題に関する日本語及び外国語の学術文献又は関連資料等の内容を精確に理解し、それらを論理的に整理・分析するとともに、当該内容に関連して学術的に高度な議論を展開できるようにする。 |
回 /Time |
授業計画(主題の設定) /Class schedule |
授業の内容 /Contents of class |
事前・事後学修の内容 /Before After Study |
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1 | Introduction | Introduction | |
2 | Philosophical Perspectives | The Natural Rights Perspective,The Personhood Perspective,Distributive and Social Justice,The Utilit | |
3 | Overview of Intellectual Property | Trade Secret, Patent, Copyrigh, Trademark, Trade Dress | |
4 | <Copyright Law> Introduction of Copyright Law |
Brief History of Copyright Protection,An Overview of the Copyright Regime | |
5 | Requirements1 | Original Works of Authorship,Fixation in a Tangible Medium of Expression | |
6 | Requirements2 | Formalities | |
7 | Copyrightable Subject Matter1 | The Domain and Scope of Copyright Protection | |
8 | Copyrightable Subject Matter2 | Limitations on Copyrightability: Distinguishing Function and Expression |
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9 | Ownership | Initial Ownership of Copyrights,Works Made for Hire | |
10 | Duration | Duration and Renewal | |
11 | Rights | Traditional Copyright Rights, Moral Rights, Digital Rights | |
12 | Infringement | Direct Infringement, Indirect Infringement | |
13 | Defenses1 | Fair Use | |
14 | Defenses2 | Online Service Provider Safe Harbors, Other Defenses | |
15 | Remedies | Injunctions, Damages | |
16 | International Copyright Law1 | Evolution of the International Copyright System and U.S. Participation |
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17 | International Copyright Law2 | Protection of U.S. Works Against Infringement Abroad, Protection of Foreign Works Against Infringeme | |
18 | <Trademark Law> Introduction of Trademark Law |
Historical Background | |
19 | What can be protected as a trademark? | Trademarks, Trade Names, and Service Marks, Certification and Collective Marks | |
20 | Establishment of Trademark Rights1 | Distinctiveness, Priority | |
21 | Establishment of Trademark Rights2 | Trademark Office Procedures, Incontestability | |
22 | Trademark Liability Analysis1 | Threshold Issue: Trademark Use, Trademark Infringement and Related Doctrines | |
23 | Trademark Liability Analysis2 | Types of Confusion, Cybersquatting, Indirect Infringement, False Advertising | |
24 | Defenses1 | Abandonment, Exhaustion/First Sale | |
25 | Defenses2 | Fair Use, Other Defenses | |
26 | Remedies | Injunctions, Damages | |
27 | International Issues1 | U.S. Trademarks Abroad: The New Internationalization,Foreign Trademarks in the United States | |
28 | International Issues2 | Gray Market, Worldwide Famous Marks |