シラバス参照/View Syllabus |
科目一覧へ戻る/Return to the Course List | 2020/03/19 現在/As of 2020/03/19 |
開講科目名 /Course |
フランス語学研究/STUDIES IN FRENCH LINGUISTICS |
---|---|
時間割コード /Course Code |
05739 |
開講所属 /Course Offered by |
大学院/ |
ターム・学期 /Term・Semester |
2020年度/2020 Academic Year 春学期/SPRING SEMESTER |
曜限 /Day, Period |
月3/Mon 3 |
開講区分 /semester offered |
通年/Yearlong |
単位数 /Credits |
4.0 |
主担当教員 /Main Instructor |
木田 剛 |
科目区分 /Course Group |
大学院科目 専攻科目 |
教員名 /Instructor |
教員所属名 /Affiliation |
---|---|
木田 剛 | フランス語学科/FRENCH |
授業の目的・内容 /Course Objectives |
ことばやコミュニケーションを学術的に研究するための基本的な概念や用語を講読または講義を通して学ぶ。本科目は「フランス語学演習(コミュニケーション論)」で行われる理論的部分に相当し、同時に受講する必要がある。内容は受講者の既習内容や研究テーマにしたがい、コミュニケーション論、語用論、相互行為論、談話分析、社会言語学の中から選ぶが、博士課程で用意されているマルチモダリティ、文化記号論、言語社会学、心理言語学、仏語史などを扱うことも可能である。 The purpose is to learn and acquire basic concepts and terms to scientifically conduct a study on language use and communication throughby readings and lectures. This course is to follow jointly with the course related Seminar so as to improve practical skills of research. Possible topics are communication, pragmatics, discourse analysis, interaction analysis, sociolinguistics (but also multimodality, cultural semiotics, language sociology, psycholinguistics, history of French, etc, which are to be dealt in for the PhD level). |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
授業の形式・方法と履修上の注意 /Teaching method and Attention the course |
形式はアクティブラーニング、つまり受講生が主体的に取り組むことが望まれる。使用言語は受講生の種類によりフランス語、英語、日本語の中から選ぶ。 This is an interactive class and students are espected to be proactive. Language to be used will be decided by students among French, English, and Japanese. |
||||||||||
事前・事後学修の内容 /Before After Study |
事前にはテキストを読み、内容の理解に努めながらレジュメを作成する。事後には理解していなかった箇所について考察し、理解を深めるように努める。 Read text material and make summary before class. |
||||||||||
テキスト1 /Textbooks1 |
|
||||||||||
テキスト2 /Textbooks2 |
|
||||||||||
テキスト3 /Textbooks3 |
|
||||||||||
参考文献等1 /References1 |
|
||||||||||
参考文献等2 /References2 |
|
||||||||||
参考文献等3 /References3 |
|
||||||||||
評価方法 /Evaluation |
平常点(授業中の積極性、課題への取り組み等)を80%、レポートを20%の配分を目安に評価。 80% for class participation and 20% for written assignment. |
||||||||||
備考 /Notes |
テキストは受講者と相談のうえ決定する。 Reading material will be decided with class participants. |
||||||||||
到達目標 /Learning Goal |
フランス語学文献を正確に読解できるようにする。 |
回 /Time |
授業計画(主題の設定) /Class schedule |
授業の内容 /Contents of class |
事前・事後学修の内容 /Before After Study |
---|---|---|---|
1 | 春学期授業オリエンテーション Semester introduction |
シラバス、予定スケジュール、評価方法、課題 Syllabus, class meeting days, evaluation, assignment |
事前は特になし、事後は講読を開始 Before class: nothing particular; After: reading text |
2 | コミュニケーション学:学派とモデルの歴史 Schools and models |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
3 | 文字の誕生と再生1 Birth and rebirth of writing 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
4 | 文字の誕生と再生2 Birth and rebirth of writing 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
5 | マスメディアの多様性と複雑さ1 Media diversity and complexity 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
6 | マスメディアの多様性と複雑さ2 Media diversity and complexity 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
7 | ジャーナリストと社会ネットワーク1 Journalism and social network 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
8 | ジャーナリストと社会ネットワーク2 Journalism and social network 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
9 | コミュニケーションと経済学1 Communication and economics 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
10 | コミュニケーションと経済学2 Communication and economics 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
11 | コミュニケーションの形と役割1 Performative communication 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
12 | コミュニケーションの形と役割2 Performative communication 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
13 | SNSの影響力と課題 SNS influence and challenges |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
14 | 学期のまとめ Semester summary |
まとめの議論 Synthetic discussion |
事前に学期学習の整理、事後はレポート作成 Before: arranging semester learnings; After: writing report |
15 | 秋学期授業オリエンテーション Semester introduction |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
16 | コミュニケーション人類学 1 Anthropology of communication 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
17 | コミュニケーション人類学 2 Anthropology of communication 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
18 | マーケッティングとブランディング1 Marketing and branding 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
19 | マーケッティングとブランディング2 Marketing and branding 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
20 | 広告と社会1 Advertizing and society 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
21 | 広告と社会2 Advertizing and society 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
22 | 世論、影響、評判1 Opinion, influence, and reputation 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
23 | 世論、影響、評判2 Opinion, influence, and reputation 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
24 | 組織コミュニケーション1 Institutional communication 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
25 | 組織コミュニケーション2 Institutional communication 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
26 | PRと関係コミュニケーション1 PR and relational communication 1 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
27 | PRと関係コミュニケーション2 PR and relational communication 2 |
精読と内容の議論 Discussion about reading content |
事前に講読理解の整理、事後は次の部分の講読 Before: making a reading summary; After: reading next part |
28 | 全体のまとめ Summary |
まとめの議論 Final discussion |
事前に学期学習の整理、事後はレポート作成 Before: arranging semester learnings; After: writing report |