シラバス参照/View Syllabus

授業情報/Class Information

科目一覧へ戻る/Return to the Course List 2020/09/23 現在/As of 2020/09/23

基本情報/Basic Information

開講科目名
/Course
英語Ⅳ(IE)/ENGLISH IV(IE)
開講所属
/Course Offered by
国際教養学部言語文化学科/INTERNATIONAL LIBERAL ARTS INTERDISCIPLINARY STUDIES
ターム・学期
/Term・Semester
2020年度/2020 Academic Year  秋学期/FALL SEMESTER
曜限
/Day, Period
金3/Fri 3
開講区分
/semester offered
秋学期/Fall
単位数
/Credits
1.0
学年
/Year
2,3,4
主担当教員
/Main Instructor
春川 真理恵

担当教員情報/Instructor Information

教員名
/Instructor
教員所属名
/Affiliation
春川 真理恵 言語文化学科/INTERDISCIPLINARY STUDIES
授業の目的・内容
/Course Objectives
「英語 III (IE)」に引き続き,多様なテーマに関する読解・調査・ディスカッションを通して4技能および語彙・文法・読解ストラテジーの統合的学習を行う.この授業では,読んだ内容を建設的に批判した上で,問題解決方法を調査し,自らの知識・経験と結びつけて提案することが求められる.当該単元毎に内容を評価し,自分の意見を含めて文章にまとめる.この他に課外活動として多読学習を行う.Involves integrated learning of English in four skills, vocabulary, grammar, and reading skills.  Students are requested to read the text critically, conduct research on the issue, and make a proposal for the solution while referring to their individual knowledge and experience.  The final product is a short summary essay including personal opinions for each unit.  Along with the main course is extensive reading provided.
授業の形式・方法と履修上の注意
/Teaching method and Attention the course
In this class we ...
(1) use Manaba (LMS) for presenting learning materials, collecting assignments, and giving feedback.
(2) periodically use Zoom or Webex to conduct bi-directional real-time classes.
(3) provide opportunities of exchanging opinions among students by introducing group work and peer reviews of oral/written products
(4) aim at higher learning efficiency by utilising learning materials distributed in advance in combination with real-time classes.
事前・事後学修の内容
/Before After Study
各回とも十分な予習・復習を必要とする.また,課題は必ず期限までに提出しなければならない.Requires sufficient review and preview of each class.  Assignments must be submitted before the deadline.
授業の形式・方法と履修上の注意欄追加
English is the means of communication including student to student interaction.  Students’ active commitment to the class, with sufficient reviews and previews taken for granted, is vital; their participation will be reflected in the grading.
テキスト1
/Textbooks1
書籍名
/Title
New Directions: Reading, Writing, and Critical Thinking
著者
/Author name
Peter S. Gardner
出版社
/Publisher
Cambridge University Press
ISBN
/ISBN
978-0521541725
その他(任意)
/other
テキスト2
/Textbooks2
書籍名
/Title
Making Connections Level 3
著者
/Author name
Kenneth J. Pakenham, Jo McEntire, & Jessica Williams
出版社
/Publisher
Cambridge University Press
ISBN
/ISBN
978-1107673014
その他(任意)
/other
テキスト3
/Textbooks3
書籍名
/Title
Making Connections Level 2
著者
/Author name
Jo McEntire & Jessica Williams
出版社
/Publisher
Cambridge University Press
ISBN
/ISBN
978-1107628748
その他(任意)
/other
参考文献等1
/References1
書籍名/サイト名
/Title
著者
/Author name
出版社/URL
/Publisher
ISBN
/ISBN
その他(任意)
/other
参考文献等2
/References2
書籍名/サイト名
/Title
著者
/Author name
出版社/URL
/Publisher
ISBN
/ISBN
その他(任意)
/other
参考文献等3
/References3
書籍名/サイト名
/Title
著者
/Author name
出版社/URL
/Publisher
ISBN
/ISBN
その他(任意)
/other
評価方法
/Evaluation
課題 assignments (30%),語彙小テスト vocabulary quiz (20%),発表 oral/written reports (20%),多読関連 extensive reading (30%)
関連科目
/Related Subjects
英語 English I・II・III (IE)

備考欄追加
多読活動評価方法については授業時に指示する.
主要技能及び領域は各授業固有のものではない.
活動内容と主要技能及び領域との組合せは各担当教員が指示する.

G/H/J クラス
テキスト3,範囲:any 2 units out of Units 3-6 (3 or more readings per unit),多読分量:200ページ
備考
/Notes
A/B クラス
テキスト1,範囲:Units 4-5 (3 or more Core Readings not covered in Spring 2020),多読分量:300ページ
C/D/E クラス
テキスト2,範囲:any 2 units out of Units 3-6 (3 or more readings per unit),多読分量:250ページ
到達目標
/Learning Goal
リーディングおよびディスカッション、ライティング、スピーキングといった英語運用能力を総合的に習得し、「英語Ⅱ」よりも高いレベルで自分の見解をまとめ、アウトプットできるようにする。

/Time
授業計画(主題の設定)
/Class schedule
授業の内容
/Contents of class
事前・事後学修の内容
/Before After Study
1 読解(逐次理解) Reading comprehension (literal) 導入を含む.Includes introduction. 事前の教科書購入が求められる.Must buy the textbook in advance.
2 読解(推論) Reading comprehension (inference) 個人学習(指定教材) Individual study (textbook) 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
3 読解(談話構造) Reading comprehension (discourse) 個人学習(個人の選択による関連資料) Individual study (theme-related materials) 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
4 読解(総合) Reading comprehension (integrated) 個人学習(多読教材) Individual study (extensive reading) 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
5 聴解(逐次理解) Listening comprehension (literal) 主題に関する調査  Theme-related research 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
6 聴解(推論) Listening comprehension (inference) ペア/グループによる協同学習  Pair/group learning activity 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
7 聴解(談話構造) Listening comprehension (discourse) ディスカッション  Group discussion 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
8 発話(形式的発表) Formal presentation プレゼンテーション(調査結果発表) Presentation on research result 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
9 発話(即興対話) Impromptu oral interaction プレゼンテーション(多読結果発表) Oral report of extensive reading 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
10 発話(発話調整) Speech modification テキスト(書記/音声)のパラフレーズおよび要約  Paraphrasing/summarising of texts (written/oral) 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
11 書記(形式的報告) Formal written report テキスト(書記/音声)の批判的評価  Critical evaluation of texts (written/oral) 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
12 書記(内容理解確認) Written output for comprehension 主題関連事項の統合および発展的再構成  Integration and creative composition of theme-related information 十分な予習・復習を必要とする.Review and preview are prerequisite.
13 語彙(共起および連繋) Vocabulary (collocation and network) 復習課題  In-class consolidation 十分な復習・自己評価を必要とする.Requires thorough review.
14 文構造(基本構造および複合構造) Structure (basic and applied) 復習課題の総括  Feedback and review of consolidation 十分な事後評価を必要とする.Requires sincere reflections.

科目一覧へ戻る/Return to the Course List